Informació Diversa

En aquest espai hi trobareu informacions de tot tipus que ens envien des de diferents fonts i que creiem interessant fer-vos-les arribar. Esperem que us siguin útils.
 
Si teniu alguna informació que creieu que pot ser interessant, feu-nos-la arribar a secretaria@afabisbatdegara.cat

 

BLOG d’Informació Diversa

  • Orientacions sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus. Departament d’Educació 18 març, 2020

    Benvolgudes famílies,

    Com es coneixedor de tothom, ens trobem en un Estat d’Alarma Nacional degut a la pandèmia del CoVID-19. Aquest fet obliga a tota la ciutadania a mantenir-se a casa durant mínim 14 dies de forma obligatòria com a mesura de contenció d’aquesta malaltia.

    L’escola, sota les instruccions del Departament d’Educació, ens ha preparat els següents materials didàctics perquè l’alumnat pugui treballar matèria a casa mentre duri el confinament.

    Orientacions sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus

    Orientacions generals

    Les activitats han de contribuir al desenvolupament de l’autonomia personal (gestió del temps, autoregulació, presa de decisions…) i ser significatives per a l’aprenentatge; poden consistir en la realització d’activitats d’observació i de contrast d’elements propers a la realitat de l’alumne, de cerca d’informació, d’indagació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques…, activitats alternatives a l’aprenentatge a l’aula que no és possible fer pel tancament dels centres.

    A continuació us proposem un recull de propostes referides a les diferents etapes educatives.

    Orientacions d’educació infantil

    Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.

    Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…

    Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:

    • Activitats de comunicació
      • Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent…
      • Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…
      • Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.
      • Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure).
    • Activitats a l’exterior:
      • Sortir a passejar (si és possible) i cercar en l’entorn objectes que tinguin característiques determinades: d’un color determinat, amb una forma determinada, etc.
      • Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.
    • Jocs de taula:
      • Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc
    • Activitats en entorns digitals:
      • Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
      • Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.
      • Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365
    • Col.laborar en les tasques de la llar.
    • Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, preparar el berenar…
      • Endreçar l’habitació
      • Parar taula i recollir-la
      • Plegar i classificar la roba…

    Orientacions d’educació primària

    Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

    Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

    Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

    • Activitats de l’àmbit lingüístic:
      • Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…
      • Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
      • Planificar i fer un còmic
      • Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
      • Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients
      • Escoltar audiollibres
      • Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
      • Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.
      • Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.
      • Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.
      • Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).
      • Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.
    • Activitats de l’àmbit matemàtic:
      • Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
      • Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
      • Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
    • On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
      • Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.
    • Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:
      • Els virus

    Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

    • Les vacunes

    Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

    • Seguiment de la pandèmia

    Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).

    • Activitat d’experimentació i art:
      • Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
      • Observar, fer fotografies i recollir al diari.
      • Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
      • Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)
    • Activitats amb el mòbil o tauleta:
      • Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
    • Suport a les tasques de la casa
    • Col·laborar en la neteja de la llar
      • Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…
      • Endreçar l’habitació
      • Parar taula i recollir-la
      • Plegar i classificar la roba..

    DESCARREGA AQUÍ LA FONT


    Continue reading →
  • COM PODEM PARLAR SOBRE EL CORONAVIRUS ALS INFANTS 11 març, 2020

    Consells per a famílies i professors

    És important tenir present que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha declarat el coronavirus com una crisi internacional de salut pública. Per això, és fonamental saber com explicar la situació del coronavirus de manera adequada als infants.  Resulta imprescindible parlar als infants sobre aquest virus, atès que hi ha moltíssima informació als mitjans de comunicació que pot generar sensació de por i impotència i, a més, poden no comprendre-ho tot i deixar que la seva imaginació els porti a escenaris terrorífics.Fins i tot els menors de 6 o 7 anys naveguen per internet. Per aquest motiu, hem d’interpretar amb els infants les notícies i la informació que els arriba. Són com petits científics, perquè escolten, observen, investiguen i treuen les seves pròpies conclusions. La por dels nens i nenes s’ha de prendre molt seriosament i hem de respondre adequadament a les seves necessitats. En ocasions, en posar en marxa certes mesures per limitar els efectes dels virus, la por augmenta perquè aquestes mesures s’interpreten com “senyals emocionals d’alarma”. Els professors han de parlar del coronavirus a classe per tal de:

    • Comprovar què en saben i què no els alumnes.
    • Corregir la informació errònia o mal interpretada.                                                    

    És possible que alguns nens i nenes tinguin companys, coneguts o familiars que estiguin en països afectats en aquest moment i és important poder preguntar i parlar d’això a classe. També pot passar que hi hagi estudiants que vinguin de ciutats afectades actualment i que puguin tenir familiars vivint allà. La informació adequada i adaptada és necessària per reduir la por i l’ansietat.

    Què explicarem als infants sobre el coronavirus?

    A continuació compartim quines explicacions donar als infants, tenint en compte que com més gran serà necessari més detall:

    • El coronavirus provoca infeccions respiratòries a les persones, malgrat que majoritàriament causa símptomes lleus. Algunes persones, però, han mort per la malaltia.
    • El virus es va descobrir a la Xina, concretament a la regió de Wuhan, al desembre passat. Ara, s’han vist casos a altres països, també a Europa.
    • Molts professionals sanitaris estan treballant per entendre millor el virus i reduir els seus riscos. Per exemple, malgrat no tenir encara una vacuna, s’investiguen possibles medicaments.
    • Com a totes les infeccions, és important rentar-se bé les mans amb aigua i sabó.
    • Podem resoldre i gestionar dubtes bàsics com, per exemple, què vol dir quarantena o a quina distància està la Xina.

    Probablement, els infants tinguin dubtes molt concrets que també hem de saber respondre, com per exemple els següents: 

    Què és el coronavirus o COVID-19?

    • El virus va començar a la Xina, on molta gent està infectada, per això s’han aïllat algunes ciutats, també a altres països, per tal que no es propagui més.
    • El virus es propaga d’una persona infectada a una sana a través dels fluids corporals.
    • El virus és tan nou que els científics encara intenten saber com es comporta. Malgrat que això pugui fer por, és important saber que moltes persones estan treballant-hi.

    És perillós?

    • El virus només pot ser perillós si estàs en contacte amb una persona malalta.
    • Les persones que el pateixen tenen una infecció respiratòria (tenen tos i febre).
    • La majoria de vegades aquests símptomes són lleus, malgrat que algunes persones hagin mort, però afortunadament són molt, molt poques.

    Per què s’en parla tant?

    • Es parla d’aquest virus perquè s’ha estès i moltes persones el tenen.
    • Tot el que ens sembla amenaçador i incomprensible pot fer por o ansietat i per això en parlem tant.
    • És important saber que hi ha molta gent treballant per conèixer millor el virus.

    Què podeu fer els nens? 

    • Els adults són responsables de treballar i solucionar tot allò relacionat amb el virus, per això no us heu de preocupar. Si algun familiar treballa a un centre sanitari o hospital, has de saber que ells coneixen com cuidar-se i protegir-se.
    • Pregunta a un adult sobre tots els rumors que escoltis i tots els dubtes que tinguis, però no has d’espantar altres companys i has de seguir jugant i passant-ho bé com sempre.

    Consells generals per parlar amb la població infantil

    L’objectiu principal per parlar amb els infants sobre el coronavirus és:

    1. Reduir la seva sensació d’angoixa i por.
    2. Demostrar que poden expressar-se i confiar-nos els seus dubtes.
    • No esperar a veure què passa, busca informació, fes preguntes i explora.
    • Els menors necessiten saber i comprendre què està passant, no podem aïllar-los de les notícies i la informació.
    • Ajusta’t als fets i al que sàpigues del cert. Sigues honest i evita dir mentides. Si no tenim totes les respostes, no passa res, podem comentar-ho i intentar buscar-ne algunes si és possible.
    • Fes servir un vocabulari adaptat a l’edat de l’infant i als seus coneixements.
    • Podem aprofitar per tractar alguns temes concrets amb els infants:
    Continue reading →
  • Carnet de soci/a AFA Bisbat d’Ègara 5 març, 2020
    Continue reading →
  • TAULELL D’ANUNCIS AFA BISBAT D’ÈGARA 19 febrer, 2020

    Us fem saber que a la secretaria de l’AFA hem instal·lat un taulell on podràs penjar els teus anuncis tant per oferir com per cercar serveis dins de l’associació de famílies de l’escola.

    Aquesta idea va sorgir a la reunió de delegats i delegades d’aquest curs 19/20. Us donem les gràcies per la proposta que segur que serà de gran utilitat per moltes famílies!!!

    Recordeu que per accedir al taulell ho heu de fer en horari d’oficina que és el següent:

    • dilluns de 7,30 a 9,30h.
    • dimarts de 15 a 18,30h.
    • dijous de 15 a 18,30h.

    Continue reading →
  • GUIA D’ACTIVITATS EN FAMÍLIA DE L’AJUNTAMENT DE TERRASSA 6 febrer, 2020
    https://www.terrassa.cat/guia-activitats-families

    Guia d’Activitats per a Famílies

    Aquesta Guia és una oferta d’activitats, tant del Servei d’Educació com d’altres àrees municipals.

    Pretén ser un instrument per les AFA, de dinamització, recolzament i millora d’aspectes fonamentals de la difícil però apassionant tasca de fer de mares i pares.

    Les activitats permeten a les famílies conèixer millor els seus fills i filles, facilitar-ne la relació múta, millorar personalment en molts aspectes, així com conèixer millor els entorns educatius i la pròpia ciutat.

    Continue reading →
  • 3ª MATINAL EN FAMÍLIA DEL BISBAT 20 gener, 2020

    Vine a conèixer la llegenda del drac de Sant Llorenç
    Excursió a LA COVA DEL DRAC
    Diumenge 26 de gener
    A les 09:00 a la gasolinera Q8 de la Ctra. Matadepera
    Tornarem a dinar a casa

    Continue reading →
  • JIE 2019-20. JORNADA DE GIMNÀSTICA ARTÍSTICA. 25 DE GENER 10 desembre, 2019

    Benvolgudes famílies,

    La propera JIE serà la de Gimnàstica Artística que se celebrarà el proper 25 de gener de 10’30 a 12 h al Club Gimnàstic Terrassa del Carrer del Dr. Pearson, 63 de Terrassa.

    Faran jocs i/o exercicis relacions amb la psicomotricitat i la gimnàstica artística, sempre adequats a les edats dels participants, per tal que els nens i nenes puguin tenir un primer contacte amb el món de la gimnàstica i descobrir les seves capacitats motrius d’una manera lúdica i divertida.

    L’activitat es durà a terme amb la col·laboració del Club Gimnàstic Terrassa el qual ens proporcionarà monitors especialistes i ens cedeix les seves instal·lacions.

    En breu rebreu un flyer on estarà tota la informació de l’activitat. Per a qualsevol dubte podeu adreçar-vos a la secretaria de l’AFA o a jie@afabisbatdegara.cat.

    Descarrega’t AQUÍ el pòster de la JIE.

    DATA LÍMIT D’INSCRIPCIÓ DE LA JIE D’ATLETISME: Dijous, 16 de gener

    NOVETAT: Us fem saber que com a novetat d’enguany, els nens i nenes que hagin realitzat les 6 JIES que formen part del programa del Consell Esportiu, tindran un lot esportiu per part de l’AFA.

    Esperem que us ho passeu genial a aquestes JIEs!! Us hi esperem!!!!

    INSCRIVIU-SE AQUÍ:

    Continue reading →